Om personvern og cookies (informasjonskapsler)

På captiva.digital blir det brukt informasjonskapsler, også kjent som cookies. Dette er en generell info om hva slags informasjonskapsler captiva.digital bruker, hvilke opplysninger som blir behandlet, formålet med behandlingen og hvem som behandler opplysningene. Se også generell info om informasjonskapsler nederst på denne siden. HVA SLAGS INFORMASJONSKAPSLER SOM BRUKES PÅ CAPTIVA.DIGITAL: Informasjonskapsler på captiva.digital, brukes til å samle informasjon anonymt. Informasjonskapslene som eksisterer på captiva.digital, brukes til, dersom ikke annet er nevnt, innsamling av brukerstatistikk og språkinnstillinger på siden. INFORMASJONSKAPSLER SOM EKSISTERER PÅ CAPTIVA.DIGITAL: Google Analytics: Et svært vanlig analyseverktøy for å anlysere brukeroppførsel på et nettsted, er Google Analytics. Dette er en gratistjeneste fra Google som gjør det mulig se antall besøkende, sidevisninger, trafikkilder, lengde på besøk, geografisk lokasjon og mye mer. For å lagre informasjon om de besøkende, benytter Google Analytics et javascript, som igjen lager 5 forskjellige informasjonskapsler. Disse informasjonskapslene benyttes til å lagre bevegelsesmønsteret på et nettsted og hver enkelt bevegelse. Disse informasjonskapslene er: __utma: Lagres i 2 år fra siste besøk. __utmb: Lagres i 30 min fra siste besøk. __utmc: Lagres til nettleseren lukkes. __utmz: Lagres i 6 måneder fra siste besøk. __utmv: Lagres i 2 år fra siste besøk. _ga: Lagres i 2 år fra siste besøk.

Annonseringsfunksjonene vi bruker i Google Analytics er:

Analytics-data deles med tredjepart for å optimalisere vår markedsføring, nå riktig målgruppe, samt å gi en bedre brukeropplevelse. Annonseringsfunksjonene vi bruker i Google Analytics omfatter:

  • Remarketing med Google Analytics
  • Visningsrapportering for Google Displaynettverk
  • Google Analytics-rapportering om interesser og demografisk informasjon
  • Integrerte tjenesterhvor det kreves at Google Analytics samler inn data til annonseringsformål, innbefattet innsamling av data via identifikatorer og informasjonskapsler for annonsering

Med informasjonskapsler fra Analytics, kan vi eksportere Google Analytics-målgruppene og -konverteringene våre til tilknyttede Google Ads-kontoer for å kunne tilby relevante, personlig tilpassede opplevelser til sluttbrukerne dine.

Oppbevaring av bruker- og hendelsesdata

Lagringsperioden gjelder for data på bruker- og hendelsesnivå som er knyttet til informasjonskapsler, brukeridentifikatorer (f.eks. User-ID) og annonseringsidentifikatorer (f.eks. DoubleClick-informasjonskapsler, annonserings-ID-en for Android [AAID eller AdID], Apple-identifikatoren for annonsører [IDFA]).

Selv om lagringsperioden og tilbakestillingskontrollene for brukeraktivitet dekker data på hendelses- og brukernivå som lagres i Google Analytics, finnes det visse brukerrelaterte data (f.eks. kjønn, aldersgruppe og interesser) som Google Analytics som standard sletter etter at en gitt bruker har vært inaktiv i seks måneder eller to måneder på henholdsvis Universal Analytics-områder. Som standard utløper data fra Google-påloggede brukere etter 26 måneder.

Du som besøkende kan velge bort Google Analytics-annonseringsfunksjonene vi bruker, deriblant gjennom Annonseinnstillinger, Annonseinnstillinger for mobilapper eller via andre alternativer (f.eks. NAI-verktøyet for dette). Vi oppfordrer om å se på bortvalgsalternativene Google Analytics tilbyr. Se: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/

Google Remarketing: Når du besøker et nettsted, lagres det en cookie (informasjonskapsel) i nettleseren din. Deretter, når du besøker et annet nettsted som inneholder annonser fra samme nettsted som du nettopp besøkte, hentes disse annonsene frem og vises tilpasset akkurat deg. Dersom denne informasjonskapselen ikke ligger i nettleseren din, hentes en helt annen annonse fra et annet nettsted du har besøk, eller kanskje en mer tilfeldig annonse som er benyttet med bakgrunn i andre segmenter enn remarketing. Navnet på informasjonskapslene som benyttes ved Google Remarketing kan variere mellom _drt_, FLC og exchange_uid. Avsender er alltid doubleclick.net og det er denne adressen du skal lete etter for å finne igjen informasjonskapselene som vi benytter. Innlogging: Dersom du går inn på captiva.digital, vil en informasjonskapsel bli lagret i din nettleser. Dette for at du skal ha tilgang til den informasjonen du skal mens du er innlogget. Denne informasjonskapselen er individuelt knyttet til deg og det er mulig at din aktivitet kan bli sporet. I så fall er dette egne opplysninger som du får når du oppretter en brukerkonto på captiva.digital. HVILKE OPPLYSNINGER SOM BLIR BEHANDLET: Påcaptiva.digital, blir opplysningene behandlet etter de metoder som er nevnt over her. FORMÅL MED BEHANDLINGEN: Formålet, med unntak av innlogget brukere, er ikke å identifisere deg som bruker, men å lage en bedre brukeropplevelse for alle brukerne. HVEM SOM BEHANDLER OPPLYSNINGENE: Analytics-data deles med tredjepart for å optimalisere vår markedsføring, nå riktig målgruppe, samt å gi en bedre brukeropplevelse. Informasjonskapsler i seg selv, har ingen verdi, da de lagrer kun et tilfeldig identifikasjonsnummer. Det er først når du knytter denne informasjonen opp mot en database, at informasjonen kan behandles. Eiere av captiva.digital, bekrefter at denne informasjonen behandles strengt og den kun brukes til det formål som er ment for innsamling av data. Identifikasjon av brukere, gjøres bare i de tilfeller det er strengt nødvendig. Dette kan være eksempelvis i forbindelse med kjøp av varer og tjenester eller andre situasjoner som krever at brukeren må være innlogget. HVORDAN BRUKER GOOGLE PERSONOPPLYSNINGER: Følg linken til Googles side for personvern og vilkår GENERELL INFORMASJON OM INFOKAPSLER / COOKIES: Informasjonskapsler er små filer som lagres av din nettleser på din maskin. Dersom du åpner en annen nettleser på maskinen din, vil ikke de samme informasjonskapslene bli overført dit. En informasjonskapsel inneholder som regel fire parametere:
  • Navn på informasjonskapsel
  • Unik id til informasjonskapsel (denne er knyttet til din nettleser)
  • Hvor lenge informasjonskapselen skal lagres på din maskin
  • Domene som informasjonskapselen gjelder for
På grunn av siste punktet her, er det svært vanskelig å misbruke en informasjonskapsel. En informasjonskapsel i seg selv har liten verdi før den blir knyttet opp til et database. Derfor vil den ha lav eller ingen verdi dersom noen prøver å flytte den over til et annet domene, fordi man ikke har tilgang til databasen. Captiva kan dele personopplysninger med 3. part i henhold med EUs forordning om personvern (GDPR). Vi deler kun de personlige opplysninger som kreves for å levere den tjenesten kunden har bedt om. Vi lagrer eller benytter ikke opplysninger som anses som «sensitive». DU KAN SKRU AV INFORMASJONSKAPSLER: Det er fullt mulig å skru av informasjonskapsler i din nettleser. Men hver da klar over at svært mange nettsider ikke vil fungere. Du vil for eksempel ikke ha mulighet til å handle i nettbutikker, logge deg på sosiale medier som Facebook, Twitter, Google+ osv. Hvordan kan du velge bort Google Analytics-annonseringsfunksjonene, deriblant gjennom Annonseinnstillinger, Annonseinnstillinger for mobilapper eller via andre alternativer (f.eks. NAI-verktøyet for dette). Vi oppfordrer om å se på bortvalgsalternativene Google Analytics tilbyr. Se: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/ LÆR MER: Post- og Teletilsynet er ansvarlig for å håndheve cookieparagrafen. Les mer Datatilsynet har uttalt selv at de er i mot løsningen om at nettsteder nå må opplyse om bruken av informasjonskapsler. Dette skyldes blant annet fordi det er upraktisk og fordi det er vanskelig å håndtere. Du kan lese mer om Datatilsynets egen uttalelse om «cookieparagrafen» som trådde i kraft 1. juli 2013.